Nykyaikaisessa kauppakeskuksessa muutos on jatkuvaa

Nykyaikaisessa kauppakeskuksessa muutos on jatkuvaa

Kuvat ja teksti: Virve Nyyssönen

 

Täysin uudistunut Kauppakeskus Mylly vietti marraskuun alussa avajaisiaan. Myllyyn on rakennettu mittavaa laajennusosaa ja myös jo olemassa oleva Mylly uudistuu läpikotaisin. Laajennuksen myötä kerrospinta-ala kasvaa 83 000 neliöön ja liikkeiden määrä kasvaa nykyisestä 100:sta yli 150:een. Myllystä tuleekin yksi koko Suomen suurimmista kauppakeskuksista. Mylly on jo nyt Varsinais-Suomen suurin kauppakeskus.

Nykyaikaisen kauppakeskuksen johtamisen voi rinnastaa asiantuntijaorganisaation johtamiseen”, kauppakeskuksen toimitusjohtaja Pertti Vikkula, vertaa. ”Kauppakeskuksen vuokralaiset ovat oman alansa asiantuntijoita ja kauppakeskuksen kunniatehtävänä on tarjota näille yrityksille hyvä koti”, hän havainnollistaa ideologiaansa. ”Sitouttaminen kaikille yhteiseen strategiaan on erinomaisen tärkeää. Vision laivan suunnasta on oltava kuitenkin kauppakeskuksen johdolla. Konseptin jatkuva kehitys ja brändin hallinta ovat keskeisimmät tekijät menestykselle, sillä kauppakeskus ei ole koskaan valmis”, Vikkula myös muistuttaa.

Kauppakeskuksesta löytyy tavarataloja, urheilu- ja vapaa-ajan liikkeitä, vaateliikkeitä, ravintoloita, kahviloita ja useita erikoisliikkeitä. Uudistuksen mukana Myllyyn on tulossa myös koko joukko uusia liikkeitä – muun muassa ensimmäinen Turun seudun New Yorker, Halonen, Clas Ohlson, lelujen suurmyymälä Toys ”R” Us ja urheilukaupan jättiläinen XXL. Moni vanha liikekin uudistuu tai laajentaa tilojaan remontin yhteydessä. Lisäksi Myllyn ravintolamaailma uudistuu kokonaisuudessaan. Yhteensä 25 ravintolaa ja kahvilaa tarjoilevat erilaisia makuelämyksiä.

Vaikka tilaa on paljon, ei se ole kuitenkaan itsetarkoitus. ”Nykyaikaisessa kauppakeskuksessa on sekä viihtymistilaa että kaupankäyntitilaa”, Vikkula linjaa Myllyn toiminta-ajatusta. Kaikilla tiloilla tulee olla myös oma funktionsa, tärkeintä eivät ole neliöt vaan niiden sisältö. Vikkula siteeraa säveltäjämestari Sibeliuksen kuuluisia sanoja turhista nuoteista: ”Yhtään turhaa neliötä ei pidä rakentaa.”

Toimitusjohtaja ei näe edes verkkokauppaa uhkatekijänä kauppakeskuksille, päinvastoin: ”Sähköinen ja liikkeessä asioiminen täydentävät erinomaisesti toisiaan.” Prismasta on esimerkiksi mahdollisuus tilata ruuat etukäteen verkkokaupasta ja noutaa ostokset seuraavana päivänä. Näin jää enemmän aikaa muuhun shoppailuun.

Mylly uusiutuu arkkitehtonisesti myös ulkopuolelta, joten uusi osa yhdistyy täysin saumattomasti nykyiseen kauppakeskukseen. Myös pysäköintitaloa remontoidaan parhaillaan. Käyttöön otetaan telematiikkaa eli ääni- ja valo-opastusta. Uuden järjestelmän pitäisi Vikkulan mukaan lisätä pysäköintitalon tehokkuutta noin 20 prosentilla.

Mylly hakee koko kiinteistölle LEED-sertifioinnin kultaista tasoa ensi vuoden aikana. Myös ympäristön liikennejärjestelyihin panostetaan entistä enemmän, jolloin keskukseen on entistä helpompi tulla. Lapsiperheiden asioinnin helppoutta on mietitty jo aivan laajennuksen suunnitteluvaiheesta asti. Leikkipaikat ja lastenhoitohuoneet monipuolistuvat ja lastenliikevalikoima lisääntyy. ”Uudesta Myllystä on tulossa entistäkin viihtyisämpi, muodikkaampi, vastuullisempi sekä monipuolisempi”, Vikkula lupaa.

Vuoden 2014 aikana Myllyssä vieraili 4,4 miljoonaa kävijää, mutta laajennuksen myötä kävijätavoitteeseen odotetaan miljoonaluokan lisäystä.

Muutokset ja tilanvuokraus etenevät. Yrityksille Mylly tarjoaa mahdollisuuden sijoittua laajentuneeseen kauppakeskukseen vuonna 2016. Vuoden 2017 myyntitavoitteeksi on asetettu 230 miljoonaa euroa. Keskiostoksen suuruudella mitattuna Mylly on jo nyt kärkikauppakeskuksia Suomessa.

 

Artikkeli on julkaistu Talouselämä-lehden CEO-liitteessä 02/2015.

Leave a reply